Ny test av Lambda
I dag 15 mars 2008 fikk vi bedre orden på Lamda og resultatet var oppløftende. Et par testdager til og vi er muligens der vi ønsker å være. Det neste vi bør teste er 95 oktan kontra 98 oktan bensin.
Test av forgasserinnstilling på Vampire
Vi hadde på lørdag første test med Lambda sensor hvor vi vil forsøke å finne den optimale forgasserinnstilling for denne motor og forgasser. Det første test avslørte er at her er det mye å gjøre hvis vi skal få optimal innstilling. Vi nok også kjøpe oss en litt avansert værstasjon slik at de variasjonene som temperatur, barometertrykk og luftfuktighet gjør blir hensyntatt i de innstillingen vi finner. Her blir det mye ny innformasjon å lære seg å tolke. Det blir rett og slett spennende.
Test Motorquality bremser
Adrian har i sesongen 2005 kjørt med Motorqualitybremser og vært svært fornøyd med det. Forskjellen på dette systemet i forhold til Brembo er caliperen. Motorquality har utviklet en 4 stempels caliper som er balansert, det vil si at det er forskjell på stempelstørrelsene slik at hele klossen får et jevn trykk. Bremsene var lett doserbare og ga etter en tilvenningsperiode enda bedre rundetider. Det mest markante var at bremsetiden ble kortere og da selvfølgelig også distansen. Fasen fra full brems til fri rulling var betydelig bedre med denne caliperen kontra Brembo som gjerne måtte ha noen flere meter før den var helt fri. Dette resulterte også i at temperaturen på skiva gikk ned.
Men som alltid når noe er svært bra så er det også noe negativt. Det negative er at mekanisk styrke i området hvor lufteskruen sitter, der er det for lite gods slik at det lett oppstår lekkasje i lufteskrue. Når dette er fikset vil denne caliperen være noe av det første vi ville investere i samme hvilken ramme vi måtte bruke.
Vi vil komme med mer info på et senere tidspunkt.
Test Brembobremser
Vi er nå i startgropa for den første testen vi skal kjøre i år. Det som skal prøves er Brembobremser fra Motorquality. Vi vil forsøke med 190mm skive og med 180 skive, i tillegg blir det moduleringsmuligheten som blir det interessante å finne utav.
10.03.2003 Vi fikk testet Brembo
for første gang på lørdag. Bremsene er fantastisk flotte til å dosere
bremsekraften med, på vått føre kunne en bremse betydelig senere enn med originalbremsene.
Det som jeg i ettertid ser er at hvordan skal vi forvente at en liten
kartfabrikant skal kunne det med å lage bremser bare fordi de tilfeldigvis
lager noen rørrammer. Det som en kan se at for å få
de amatørmessige bremsene til å fungere så er caliperen
faktisk større enn de som er på en bil som veier typisk
Test Brigdestone regndekk i Formel Mini
På lørdag testet vi for første gang de nye regndekkene vi skal bruke i 2003. De var fantastiske å kjøre på og de som kjørte fjorårsdekk (Vega) ble omtrent parkert til sammenligning. Den første testen valgte vi etter dekkets dimensjon en svært smal felg og det fungerte utmerket. Nå kan vi ikke si noe om slitasje enda for det regnet noe så inn i hel…… . Vi gleder oss til å se hvordan slicksdekken fungerer i Mini.
Vi kan nå si at slicksdekkene gir bedre rundtider enn fjoråret og dekkene er suverent mye bedre ved litt våt bane.
Test av ny kart i Formel Mini
I kveld fikk vi forespørsel om å teste ett nytt dansk formel Mini chassis. Kontaktpersonen vi forholder oss til er Torgjer Kleppe som kjenner disse folkene svært godt. Vi får håpe att chassiet er i Norge allerede neste uke slik at vi kommer i gang med en gang etter Trøgstad. Er chassiet lovende kjører vi det kanskje på Supertreningen den 10 oktober.
Test av nytt bensinsystem Production
Vi har i dag bygget ferdig ett konstanttrykksystem for bensinsystemet til Vampiremotoren. Resultatet blir svært interessant å teste på banen, gassresponsen ble merbart bedre. Samtidig ble det en betydelig flottere farge på pluggen så dette lover bra.
Test av elektronisk vannpumpe med turtallstyring er nå påbegynt, det blir mye kabel og større komplexitet. Men hva gjør vel det om det funker som forventet.
Test alternative
regndekk for Yamaha og Production
Vi fikk tilsent ett sett regndekk for test for ca 14 dager siden og har dessverre bare fått noen få runder i regn. Egenskapene i regn er mye bedre enn de vi har kjørt med. Vetle kjørte ca 2 sek. Pr runde raskere enn med de dekkene vi har brukt i 2009. Det vi ikke har noe si noe om enda er holbarhet.