Januar

Vi kommer til å anvende denne formen for rulletektster i 2003 for å prøve å gjøre oversikten litt lettere for de som ønske å følge med på hva som skjer utover i sesongen. Videre er websiden flyttet til ny server og har fått større lagringskapasitet.

TKR Junior Team kan også meddele at teamet kommer til å kjøre med Motorquality produkter som personlig utrustning. Vi venter akkurat i skrivende stund på dresser, sko , hansker og div. beskyttelseutstyr. Dressene er lev 2 dresser så de skulle tilfredsstille de strengeste sikkerhetskrav. Adrian og Vetle kjører Playstation og på data nå i desember for å trene repeterbarhet og husk av detaljer på diverse baner. Akkurat i dag er det brukbart kjørevær på Reve, men p.g.a. det nettopp har vært sandstorm der nede så velger vi å la kartene stå . Under slike forhold tygger en i stykker først og fremst kjeder og drev , men det aller viktigste er vel slitasjen til flatene for simmerringene til veivakselen. Skadene sliter en med etterpå fordi det blir vankelig å få motoren tett. Vi er også spent på hvordan endelig terminliste kommer til å se ut. Slik det nå fortoner seg så er det løp tre helger på rad for de som vil kjøre både Gigacup og Norgescup. Dette virker noe uheldig spør du meg når det er ønskelig å få opp deltakelsen i Norgescupløpene.

Som det ser ut nå så er det sesongåpning på hjemmebane. Vi får se om det blir stor deltakelse fra øst eller om noen dropper dette løpet fordi det er så langt å kjøre. Det som er litt spennende for oss Vestlendinger er at det også blir et Giga løp i Bergen, da er det vanskelig å velge bort Vestlandsløpene. Ellers ser det ut som sommercupen er settlet, vi skal begynne i Elvedalen og avslutte på Trøgstad. Det er litt synd at vi mister Gol som var en fin plass å komme til.

Temperaturen her på Jæren er nå unormalt lav og vi har ikke fått nedbør av betydning siden i sommer, dette er ikke normalt. Det er faktisk for kaldt til å kjøre kart. Vi får håpe at mildværet og våren kommer tidlig slik at vi får kjørt litt kart og at tilstanden forøvrig normaliserer seg. Det eneste positive er at det nå vi har tid til å reflektere over detaljene vi ellers ikke får lagt nok vekt på. Selv holder jeg på å fundere over hvordan jeg skal kunne variere fjæring ( flex ) innen for definerte rammer og med stabil repeterbarhet. "Traction" er kodeordet for denne satsingen. Jeg ser også for meg at vi skal teste uniballs av aircraftquality for å få bort litt slark her og litt slark der. Bremser med mindre "inertia" er også noe som bør få nødvendig oppmerksomhet. Som en ser er det masse å ta tak i om en bare vil.

Lørdag 4.januar    I ettermiddag fikk vi besøk av Helge og Anders Krohn, de så seg faktisk ikke i stand til å trene i 4 minusgrader og litt vind. Det ble isteden litt kjøring på Playstation 2 og Colin Mcrae. Ellers ble det jo også litt kartingprat og vi tok en titt på datalogging. Det er alltid hyggelig med uventet besøk. Petter og Andreas har i dag vært på Østlandet og hentet hengere, det betyr at det er mange som jobber mye med karting selv om været ikke tilsier akkurat det.

I dag søndag morgen den 5 januar ligger et fint teppe med snø og forteller at nå er det faktisk tid for andre fritidsaktiviteter for ungene. Kvelden i går gikk med til å følge med på hvordan idretts-Norge vurderer motorsporten. Selv er jeg en stor beundrer av Ole Einar Bjørndalen, men i anstendighetens navn så må jeg få si at det å konsentrere seg i noen sekunder må være mye enklere enn når Petter Solberg kjører et stevne hvor denne tiden er borti en og en halv time . Jeg var sikker på at de ikke kunne komme forbi Petter på akkurat konsentrasjon, men den gang ei. Dette betyr at det er masse folk som enda ikke forstår hva motorsport er for noe. Ellers så foregår det alltid litt på strukturering av teamet og hvordan vi skal gjøre de forskjellige tingene.

Nå er det bare 2 dager til vi er i motorsportens mekka, nemlig England. For at de unge håpefulle skal få oppleve mest mulig i helgen så er reiseruten nå klar. Vi ankommer Heathrow og plukker opp minibussen vi skal leie der. så kjøre vi opp til Donington Park ved Nottingham hvor vi skal bo begge nettene vi er i England. Lørdag morgen kjører vi til Birmingham for å gå på motorsportmessa og det spektakulære motorshowet som kjøres innendørs. Vi forblir på messe hele dagen og returnerer til Donington på kvelden. Søndag morgen er det å gå på sunday`s marked på Donington, for så å besøke "Grand Prix Collection " før lunsj. Etter dette vil vi på vei til London legge turen innom Silverstone ved Northampton. Da mener vi å ha fått det maksimale utav besøket vårt. Vi er nå blitt enda flere som legger turen over til England, vi er fire voksne og hele 7 håpefulle unge kartingførere.

På torsdag 9 januar kom dressene fra Motorquality og jeg åpnet med en viss spenning pakken. Jeg ble umiddelbart svært positivt overrasket for de var så flotte. Den eneste som nå ikke har prøvd sin dress er Jørgen. Denne kvaliteten er noe helt annet enn vi har vært vant med, dressene er også såkalt " Lev 2 " kvalitet. Det var også svært praktisk at de var mørkeblå også i ryggen. I slutten på neste uke regner jeg med at de er klar for brodering.

 Her kommer en kortversjon av turen vi hadde til England i helgen :

Avreise fra Stavanger gikk som planlagt og vi reiste 4 voksne og 7 forventningsfulle unge kartingførere. I London fikk ungene for første gang prøve de typiske svarte Londontaxiene bort til der vi hentet minibussen vi hadde leid. Derfra gikk turen direkte til Donington Farmhouse Hotel hvor vi gikk rett til sengs. Neste dag ble viet fullt og helt til Autosportmessa i Birmingham og der hadde vi mange store opplevelser. På søndagen besøkte vi Donington Park og Grand Prix museet hvorpå vi reiste rett til Silverstone . Vi kom der inn på indre bane for vi ble geleidet ut fordi banen var stengt. På vi ut fra anlegget oppdaget vi skilt til Jordan Grand Prix og tok inn der uten at vi hadde noen større forhåpninger enn å få se hvordan det så ut fra utside, men her fikk vi faktisk lov å komme inn og ungene og de voksne ble svært overrasket. Etter Jordan-besøket bar det igjen til London og hjem til Stavanger.

 

Nå er det hverdagen som pusher tankene inn på karting . Det er vårvær på Jæren med 7 til 8 varmegrader og fuktig luft. Jeg fikk telefon for en time siden der det ble spurt om vi skulle kjøre kart til helgen, men vi er ikke klar enda. Jeg holder på å undersøke muligheten for å montere Brembo-bremser på den ene karten, men er vil ikke helt sikker på hva som er lurt i forhold til de nye dekkene som har betydelig mindre omkrets. Dette betyr at den originale bremseskiva kommer farlig nær asfalten.

Februar

I dag 1.februar har hele dagen vært brukt til trening på Reve. Ja vi har faktisk kjørt kart og været var etter årstiden ganske bra. Det var 3 førere og et par gamle travere til å skru. Banen var våt og vi kom ned på rundetider mitt på 54 tallet for ICA Junior og i ICA var Anders nede på 51 tallet. Alt i alt var vi svært fornøyde  med dagen.

Eksperimenteringen med ICA junior er også et dilemma om hva gjør vi nå, vi har tilbud om lån av chassis og leie av topp motorer fra ett fabrikat som er konkurransedyktige. Men nedturen vil eventuelt komme hvis det er færre enn 20 førere i klassen. Da er det faktisk bedre å kjøre Mini hvor en med rimelig sikkerhet kan regne med mer enn 30 bra førere å kjempe mot. Det siste er sportslig større synes vi. Men kan vi få startfelt med 20 + i ICA junior er det plutselig også av interesse. Dette er aktuelle tanker for Vetle og Adrian , men vi får se etter hvert hva som blir realisert. Ellers så var Petter og jeg og leverte dressene til brodering i dag, vi venter spent på hvordan det vi se ut om en uke da de skal være ferdige.

Lørdagen 8.februar ble brukt til trening på Reve, på grunn av forskjellige traseer å kjøre trodde vi at rundetidene var de samme med Brigdestone som med Vega. Men der tok vi grundig feil, det viser seg at Brigdestone er betydelig raskere. Forskjellen er så stor at en Yamaha med Vega har problemer med Mini på Brigdestone. Det interessante med dette er at Mini kommer til å gå betydelig fortere dette året og at det igjen setter nye krav til chassis og setup. Vi observerte også at Brigdestone dekkene ikke risses så lett opp under opptørking som Vega var utsatt for. Vi har videre valgt svært smale felger til bakdekkene for at dekket skal jobbe mer og det ser det ut som vi har vært heldige med. Ellers så må det sies at det var rene vårværet på Reve i går og det var totalt 5 karter og kjørte.

Slicksdekkene til Brigdestone vil resultere i betydelig raskere rundetider etter det vi erfarer på første kjøring på tørr asfalt. Selv med bare et par varmegrader i lufta blir dekkene skikkelig varme og henger noe utrolig. Ellers ser det ut som myk fornt gir bedre rundetider enn et hardere setup. Vi er også i gang med å kartlegge endringer i shore ettersom dekken begynner å få juling. Dette for å bestemme hva en skal satse på under løp og med hvilken temperatur en velger hva. Torsdag kveld er det årsmøte, da er det nok mange som lurer på når tid det går an å begynne å trene, --------------det er nå det.

Lørdag 22.februar kl 07:30. Vi er nå klar til å laste utstyret for å dra til Reve for å trene. I dag skal Adrian kjøre Mini og Vetle skal for andre gang trene med ICA Jun. Sist han kjørte ICA Jun var det vått så i dag håper vi det er tørt for å måle om det er liv laga for de å kjøre NM i den klassen. Vi er i ferd med å bygge om Vetle sin Mini og har ikke fått  alle delene ennå så planen er å bytte om til neste helg. Da er det Adrian sin tur til å teste ICA Jun. Men det er klart at vi går en svært spennende sesong i møte. Skriver en rapport i morgen om dagens trening.

Ellers må jeg nevne at årsmøtet på torsdag ble godt besøkt og møtet gikk svært greitt. Det ble ingen store diskusjoner  selv om det ble lagt frem omfattende planer for anlegget på Reve. Disse planene omfatter ett komplett kjøreanlegg som kan nyttes av de fleste som kjører på asfalt inkludert utrykningskjøretøyer og sjåførskoler. Nytt styre ble valgt på en grei måte:

Formann ble Petter L. Stabel, nestformann Gisle Kverneland, kasserer Andreas Eide, sekretær Anne Grete Håheim, styremedlem Edrun Mossige, Styremedlem Torbjørn Obrestad, varamenn, Johannes Lysen, Tron Husebø og Kim Are Lerang. Videre ble Obbjørn Malmin oppnevnt til klubbens offisielle stevnekoordinator ( kart ). Detter er en støttefunksjon for det sittende styret. Det var også premieutdeling fra årets klubbmesterskap og der kapret TK Racing mange pokaler.  I Micro ble Thorleif Husebø nr. 2, i Mini ble Vetle nr 1 og Adrian nr 2 og i Yamaha ble Andre Eide nr. 3 og Jørgen Chr. Stabel nr. 4. Det var var 5 deltakere i Micro, men i både Yamaha og Mini var ca. 15 deltakere i hver klasse. Det var litt diskusjon om treningsavgifter vedr. søskenmoderasjon og det ble bestemt at deltaker nr. 1 betaler kr. 1000 mens de øvrige fra en familie betaler kr. 500. Gledelig er det også at det ser ut som om vi kan få et tettere samarbeid med NAF Gjesdal på flere plan, det er ikke større miljø enn at dette er jaggu på tide.

Treningen på lørdag ble svært godt besøkt til årstiden å være, det stilte ca. 20 karter fra Cadetti til ICC. Været var flott vintervær med sol og rundt 0º celsius. Anders Krohn fikk en brutal start på dagen med en uforklarlig skjæring, Vetle trente ICA Jun. og kjørte veldig jevnt på 44 runder med best runde på 44,05. Adrian og Ronny kjørte Mini og her det grunn til å nevne at Ronny har en flott utvikling og kjører stadig fortere. I Micro var Allan den raskeste etter drevskifte, men fikk seg en liten støkk da han nærmest ble overkjørt i en unødvendig situasjon. Heldigvis gikk det hele greitt så jeg velger å tro at begge involverte førere lærte noe. Yamahaførerene til TK Racing var ikke i virksomhet denne helgen, årsaken til det er at Thomas skal spille ferdig handballsesongen og Jørgen var overlevelsetur med speideren.

Det nærmer seg lørdag og værmeldingen ser ut til å oppmuntre til trening og stor aktivitet på Reve. Denne lørdagen blir det Adrian som skal teste ICA Jun. og Vetle skal etter planen teste bremser på Mini. Allan og Ronny har bare oppgave med å få kilometer i stolen. Jørgen vil forhåpentlig også teste til helgen. Ellers vil jeg anbefale den nye nettsiden til : www.crg-racing.no her har Andre gjort en flott jobb og jeg vil bare ønske at arbeidet forsetter i samme grad.

Mars

Det var full rulle på lørdag 1.mars og endelig var både Thomas og Jørgen med. Den som vi var mest fornøyd med var allikevel Allan som viste at han kan bli en tøff kjører med litt mer rutine. Thomas er en tøff fører, han firer aldri. Det var det andre i Yamaha som fikk erfare. Jørgen sin motor trenger en solid overhaling, den  er rett og slett for sløv i forhold til konkurrentene sine. Adrian og Vetle kjørte ICA jun. denne lørdagen. Vi kjørte begge i ICA jun. fordi de nye bremsene ikke var oss ihende til denne helgen, men neste helg er det Mini for full musikk for begge to. Det kan bli så mange som 10 Minier til neste helg så da får vi en pekepinn hvor landet ligger for de forskjellige. Det er tross alt bare godt halvannen måned til første løp som i tillegg går av stabelen på Reve.

06.03.2003 Vi har nettopp montert de nye Brembo bremsene på Vetle sin Minikart, det er da en ser at hvorfor i h.... har ingen gjort dette før. Det ser fantastisk bra ut og vi får en mye lettere skive og en liten og nett caliper, alt tullet med fylling og lufting blir så enkelt at selv  mo... kan gjøre det. Vi gleder oss til å teste funksjonaliteten. Nå blir det Mini for fullt og ICA. jun blir nedprioritert.

Lørdagstreningen ble svært vellykket for Juniorteamet . Allan kjører svært bra i Micro og klarer av de vanskelige forbikjøringsituasjonene ( forbi Minier ) på en flott måte. I Mini var Vetle suveren på vått føre ,men da det tørket litt opp var Adrian på fangeren hele tiden. Ronny følger bedre og bedre med så til første løp på Reve kan han komme langt opp. Jørgen og Thomas prøvde å fighte litt i Yamaha, men denne gangen var Jørgen for sterk for Thomas. De nye bremsene på Vetle sin kart viste sin kvalitet på vått føre, de er langt mer doserbare enn de originale. Dette kan være et godt verktøy for enda bedre resultater enn i fjor.

Lørdag 15.03.2003 ble en svært fin dag på Reve, det var skyfri himmel og opp mot 10 ºC vist på logger. Vi kjørte micro og mini denne helgen. Allan viser at han blir absolutt å regne med i microklassen dette året. Faktisk så ikke bare følger han noen i Mini , men sågar kjører han ifra dei. Rundetidene han presterer er nesten som blåkopier alt sammen så han er jevn og rask. Ronny kommer også mer og mer med, han kan kjøre svært fort i noen runder ,men så kommer feilen som gjør at han faller av i forhold til de beste. At Adrian og Vetle kjører fort er bevist i løp og de er minst like gode dette året. Det som de nå vil score på i forhold til fjoråret er rutine og mindre feilfrekvens.  Det er ingen tvil om at det som det må fokuseres på er nettopp det å ikke gjøre feil. Jeg ble også fra pålitelige kilder fortalt at det blir supertrening på Reve i påsken.

Lørdagens trening ble underholdende med mange førere i Mini / Micro. Vi har nå kjørt det første settet med dekk helt til korden, og de fungerte nesten like bra hele tiden. Denne helgen var det Jørgen Allan,Vetle og Adrian som kjørte da de andre var opptatt med andre idrettaktiviteter. Vi gleder oss til sesongen begynner og håper på mange flotte løp.

Siste helgen i mars ble det trening på regndekk, det er faktisk en stund siden sist. Vi i TKR Junior Team var svært fornøyde med de dataene vi fikk samlet denne dagen. I tillegg gikk det fort, og nå fikk Ronny også vist sin klasse . Han ga Adrian pes lenge og det er utviklende for begge. Allan og Vetle er stabilt raske i sine klasser, mens Jørgen klaget på dårlige dekk. Vi er i rute og gleder oss nå til Supertrening og Gigacup på Reve.

April

Lørdag 5.april startet med skyfri himmel og kald nordavind. Etter hvert stilnet vinden og det ble riktig så trivelig å være på Reve. Majoriteten av de som kjørte var mini og micro, det var faktisk opptil 20 karter på banen samtidig. Med sterk motvind på den lengste langsiden var vi fornøyde med tider ned mot 49 blank. Dette tyder på at ved varmt og godt føre vil mini kjøre på tider kanskje rett under 48 tallet, mens det for micro vil være snakk om rett under 53 tallet. Vi ser på loggeren nå hvor mye senere en kan bremse med Brembo kontra originalbremser, ingen tvil om dette er lønnsomt å gjøre siden det også er fullt lovlig. Vi har også anskaffet oss en kalibrert og nøyaktig lufttrykkmåler og den gav oss noen ahaopplevelser i forhold til det vi har brukt tidligere. Forøvrig er kartene nå sjekket opp etter kjøringen på lørdag og til helgen er det billøp på Reve og da får kartene hvile.

I kveld fredag 11 april har vi montert Brembobremser på microkarten til Allan. Dette får vi testet i morgen i Kongeparken hvor Gjesdal arrangerer supertrening. På Reve er det som nevnt billøp til helgen og på søndagen skal jeg være starter der. Videre blir det litt testing i påsken med supertrening på Reve som høydepunktet. Allerede uka etterpå er det Gigacup på Reve. Der forventer vi stor deltakelse og masse flott kjøring.

Påsketreningen startet i går 14.april og det var flott vær hvis en ser bort fra vinden. Vinden resulterte også i at det ble mye sand på banen og det tygger drev og kjede. Den største klassen var vel Yamaha, Rotax Max var også godt representert. Det som tidligere var den desidert største klassen, nemlig Mini var det ikke så mange av nå. Men det som allikevel var gøy med Mini var at vi kanskje fikk en forsmak på hvor tett det vil bli der dette året når vi så hvordan Basteviken, Adrian og Vetle kjørte. Det var som om de kjørte tog. Vi får bare håpe at deltakelsen på Supertreningen på lørdag blir stor nok til at vi får flotte heat. Det er rett og slett litt for flott vær oppe i ski terrenget for at vi skal klare å få alle til banen i påsken. Ellers må jeg nevne Biland, det er fantastisk å se hvordan de maskinene går. Jørgen og Thomas kjørte begge og det var gøy å se att det går så bra som det aldri har gjort før i denne klassen. Thomas har et handicap med for mange kilo men vi kompenserer med gearing og stå på humør. Petter og undertegnede stilte for anledning i de flotte mekanikerdressene våres. Bare synd at " de på Hellvik " må ligge i snøhule på Hovden" nå dæ æ gått kjørever ". Jeg er fristet til å ta med en liten replikk overhørt ved kantinebordet på jobb : Ingebret spurte en ivrig fotball tilhenger hvor mye en trener i elitedivisjonen tjente. Svaret var ca. 1,5 million, Ingebret kvitterte med at det måtte han minst ha når han var tvunget til å se fotball hver dag.

Supertreningen på lørdag ble en oppvisning av Vetle og Adrian som i all beskjedenhet viste seg å være helt suverene. Det må bemerkes at skinnet bedrar, det var ikke alle som hadde like bra dekk. Dette med dekk er litt kinkig for det viser seg at holdbarheten er mye dårligere enn med de dekkene vi hadde til test ifjor. Vi får vente til sesongen er skikkelig igang før vi mener noe mer bastant om det. Beste rundetid på Vetle var såpass god som 48,442 og det er med 12 grader i lufta. Med ideellle forhold kan Mini komme til å komme på 47 tallet. Ellers så våknet både motor og ikke minst førerene i Yamahaklanen i teamet. Jørgen gjorde et solid løp og viste takter det kan bli gøy å følge med på senere i sesongen. Thomas kjører også nesten ufattelig bra til å være 14 kilo for tung. Vi manglet desverre Allan og Ronny da de prioriterte ski fremfor kart i påsken.

Lørdag 26.april vil gå inn i historien til teamet som en av de mest fremgangsrike løpene vi har deltatt i. Allan med en kjempeflott 6.plass i Micro av 25 førere. I Mini var det som på supertreningen, Vetle var utilnærmelig og utklasset resten av de 32 deltakerene. Adrian var en klar toer selv om det i finale holdt på å skjære seg ved passering av førere med en runde. Ronny var desverre uheldig i finalen og fikk se mesteparten av den fra sidelinjen. I Yamaha gjorde både Jørgen og Thomas hvert sitt solide løp. Jørgen var svært langt fremme i innledingen men fikk litt tekniske problem som hindret han i å prestere enda bedre.

Mai

Vi er nå midt i mai og vi starter nå oppkjøringen til Gigacup på Rudskogen. Vi har ikke kjørt banen i den retningen den nå kjøres så det blir spennende. Nå får vi stå i "ramma" og se om vi kan klare å komme på pallen i en av klassene vi deltar i.

25.05.02 Både fredag og lørdag ble i hovedsak brukt på å fintune chassis. Vi laget til med hurtigfester på karrosseri for å øke servicevennligheten til kartene. Videre eksperiementerer vi med diverse saker på chassis som skal gi oss bedre kjøreegenskaper. Dette er i samme lei som vi jobbet før første Gigastevne hvor det ble en 6. plass i Micro , 1 og 2 i Mini . I Yamaha er det mer fører det må konsentreres om . Vi gleder oss til Rudskogen og et flott stevne der, måtte bare den beste vinne. Vi håper å kunne nå en pallplass hvis alt fungerer som det skal.

Juni

Rudskogen ble for TK Racing Junior Team en flott opplevelse med god og aggressiv kjøring. Allan imponerte stort i Microklassen med sikker og god kjøring. Han kvitterte til slutt med en kjempeflott 8. plass i det 43 mann store startfeltet i finalen. I Mini var Vetle i sitt ess, han var med tanke på ny bane og lite trening før løpet svært oppegående. Adrian kjørte også svært bra i finalen og hadde da raskest rundetid av samtlige 34 karter. Han endte likevel på en 10.plass. Ronny var kanskje litt plaget av frustrasjon og kommer nok som en kule når han får litt mer erfaring. Jørgen kjørte bra, men det må vel sies at han hadde kommt bedre utav det med noe mer trening på banen, på tross av dette er han absolutt med men trenger litt mer flaks for å være blant de ti beste.

Til helgen kjører vi Supertrening i Kongeparken rett og slett for å ha litt annerledes trening. Så er det bare å håpe at værgudene er på vår side slik at vi ikke står der oppe og blir klissvåte.

Treningen i Kongeparken ble dårlig besøkt, det var bare 4 stk i mini som kjørte. Adrian og Vetle var i særklasse de raskeste i sin klasse. Vetle var til og med vel så rask som en Produktion som kjørt for seg selv.

Denne uka har vi testet ut reservemotoren som har stått bortstuet nesten ett år. Etter litt fintuning på forgasser så fungerer denne motoren like bra som den vi til nå har kjørt med. Nå var det riktig nok ikke selve motoren som sviktet på Rudskogen men faktisk bensinslangen som hadde fått så stor knekk at motoren rett og slett ikke fikk nok mat. Det var således kjøreferdigheten til Vetle som berget såpass bra plassering som fjerdeplassen. Med disse nye erfaringene som ballast gleder vi oss masse til løpet på Gjøvik. Adrian har også fått opp farten på sin motor nå så det blir hett i miniklassen for noen og enhver. Kjenner jeg Allan rett så har han også en klar målsetting på Gjøvik om å holde stand på resultatlista.  Denne helgen er det Jørgen som skal i ilden på Varna, nå gjelder det NM og vi krysser fingrene for ett flott race.

Lørdag 14.juni var vår siste test før avreise til Gjøvik neste helg. Det var flott vær på Reve og tidene var bra dekk tatt i betraktning. Etter treningen reiste vi til Nærbø for total rengjøring og stell av kartene. Vi hadde også telefonisk kontakt med  Petter og Jørgen som er i Moss og kjører NM i Yamaha, de hadde en del problemer i de innledende heatene , men det ser ut som det løser seg opp etter hvert. Det kan være taktisk lurt å ta det noe forsiktig i innledende rett og slett for å spare dekk. Dermed får vi krysse fingrene for noen gode resultater fra Kleppkjørerene idag.

Vi er nettopp hjemme etter Gigacupløp på Elvedalen ( Gjøvik) Resultatmessig ble det litt opp og litt ned. Oppturen var at Ronny denne gang kom til mål, nedturen var at Jørgen ble kjørt av banen og ikke kom i gang igjen . Allan , Adrian og Vetle innfridde med gode plasseringer. Her må det nok sies at Vetle taklet situasjonen med å starte en kvart runde etter de andre på en mesterlig måte han tok igjen feltet og kjørte seg opp til en 12. plass på de få rundene som ble kjørt. I finalen startet han med å passere helt til han nådde tvillingbroren , da ble det ikke lett å komme forbi. Adrian fikk 9. plass , Vetle 10 og i Micro vartet Allan opp med en flott 12. plass.

Idag lørdag 28.juni er det kjempeflott vær og bussen står pakket og klar til å reise til Reve. Vi tar det som en kosedag før Sommercupen som starter om en uke.

Idag mandag 30.juni er en merkedag for teamet, min arbeidsgiver har oppdaget hva vi holder på med i fritida. Det synes jeg er bra selv om det tok noen år. Ellers er vi i forberedelse til sommercupen, vi omorganiserer litt på pakking for å få bedre comfort under reisen. Nå får vi bare håpe at det ikke blir sånn typisk østlandsvær med regnbyger i hytt og pine. Ellers gleder vi oss masse til selve cupen.

Juli

Sommercupen ble for oss en flott opplevelse, både Adrian og Vetle fikk vist at de kunne kjøre mor hvem som helst. Vetle fikk en noe amputert start med ødelagt tidskjøring og rett i gruppe 2. Men han hentet seg mesterlig inn og viste at vi kunne vente flott kjøring i de neste løpene. Adrian er stødig blant de aller fremste og hadde sitt beste løp på Sigdal med en total 3.plass. Vetle kom her rett etter med 4 plass. Så løsnet det for alvor for Vetle, vant tidtaking i Skien og fightet en flott kamp med Emil Opsal hvor Emil vant den avgjørende finalen, i Trøgstad var Vetle helt dominerende i innledende heat men måtte også her gi tapt for den samme Emil på slutten av finalen. Disse to var på de to siste løpene klart de beste førerene i Miniklassen. Etter løpet på Trøgstad ble det full kontroll av de tre første i Micro og Miniklassen. Her viste kontrollen at alle de tre første i Micro ble disket for ureglementerte motorer, mens i MIniklassen var det hele OK. Dette var noe vi som utøvere som ønsker konkuranse på likefot med våre konkurrenter satte pris på, det at premieutdelingen ble sen er allerede glemt. Arrangementet på Trøgstad var så bra at vi gleder oss til å komme tilbake til Gigacupfinalen der. I Yamahaklassen slet Jørgen litt med å komme skikkelig i gang, men på Sigdal kjørte han ett solid løp i regnet. I Skien tror jeg vi går forbi i stillhet, Jørgen gjorde en klassisk tabbe. Han avbrøt løpet når han hadde kjørt det han oppfattet som siste runde ,men målflagget ble ikke vist og dermed skulle han kjørt en runde til. På Trøgstad ble det lagt på nye dekk og det hele løsnet noe selv om han ikke var fornøyd med endelig resultat.

På lørdag reiser vi til Bergen for å trene, banen skal jo kjøres i Gigacupen den 16 .august. Da vil vi kunne være noe bedre rustet til å kunne kjempe helt i toppen ved løpet. Det er flere fra Klepp som tar turen denne helgen slik at den sosiale biten også blir ivaretatt. Det blir viktig å få inn noen data på loggeren slik at vi i ro og mak kan planlegge løpet.

Idag er det den 24.juli og ryktene om supermotorer og ditt og datt svirrer ennå etter sommercupen. Hvis noen måtte mene at motorene våre går noe bedre enn andre`s så er de hjertelig velkomne til å komme til oss å levere en ny motor ut av eska og vi bytter jamt. Motorene er helt originale på alle måter, jeg vil gjerne beholde forgasseren for å slippe alt arbeid med å finne det optimale inntillingsmessig. Vi vil gjerne ha nye motorer og jeg synes at de som hvisker mest får stå først i køen med ny motor.Jeg vil også benytte samme anledning til å forklare for de som måtte mene at de har en dårligere motor enn andre, fokuser på kjøringen og førerutvikling sammen med chassis. Da slipper dere å føle at det er rått parti det dere konkurerer mot. Lær dere å akseptere at hard jobbing lønner seg alltid, og at resultater ikke kommer rekende med en motor som skulle være bedre enn andre. En annen presisering som også kan bli nevnt her : Jeg overhaler motorene mine selv + for andre som jeg kjenner . Når noen skulle ha fortalt at motorene er overhalt av andre så er det bare noe forbanna sprøyt. Jeg påstår uten beskjedenhet å være en av de som kan og VET mest om motorer i hele miljøet. Dett var dett - er det fremdeles noe dere lurer på så ring meg. ( Ingen våger det garantert, iallefall ikke de som løgnaktig har satt ut rykter som er rent oppspinn. ) I ettertid er det også noen som mener at vi trikser med bensinen, til det vil jeg komme med nok en invitasjon : på første løp vi nå skal kjøre kan hvem som helst komme bort og kjøpe vår bensin og kanne for markedspris og jeg vil bli kjørt ned til Shellstasjonen ved banen for å kjøpe ny bensin og fylle den Shell sin syntetiske totaktsolje på kanna. Lurer på om det kommer noen ?

August

Nå starter forberedelsene til Motorfestivalen på Nærbø neste helg. Vi starter oppkjøringen med RC biler på torsdagskvelden for så å kjøre kart på fredagskvelden. Vi skal kjøre Cadetti, Micro, Mini og Yamaha. I tillegg skal Anders Krohn ta noen oppvisningsrunder. Dette må være en flott anledning til å promotere sporten og seg selv.

Nærbøfestivalen ble en suksess for gokartsporten, vi fikk ett flott innslag på TV Vest med Anders Krohn og Vetle. Innslaget er sendt en rekke ganger så det er absolutt blitt lagt merke til. Det var mange kartførere som gjorde at oppvisningen også ble flott selv om det kokte litt over i Miniklassen før vi fikk stoppet de.

Løpet i Bergen ble igjen en kjempeflott forstilling for oss i TK Racing junior Team. Allan ble syk på lørdagen og spydde siste gang på vei mot startplata i finalen. Men til vår forskrekkelse så kjørte han som om han stjålet både kart og kjøreklær. Kjøringen var i tøffeste laget så det ble en tur til dommere for å få forklart seg. Han fikk der beskjed om hva bremspedalen brukes til så vi får ta han i skole til neste løp på Varna. I miniklassen kjørte Vetle og Adrian knallbra og ente opp som nummer 2 og 3 i ett finalefelt på 34 kjørere. Ronny slet i innledningen med å lære banen men det løsnet etter hvert. Vi hadde god hjelp av Anders ( Krohn ) og Thomas til å skru. Dermed fikk jeeg tid og anledning til å følge med på hvordan det foregikk på banen. Vi savnet Jørgen i Bergen , han ble hjemme for å bli introdusert på den skolen han skal gå på dette semesteret. I Yamahaklassen fikk jeg se i praksis hva det betyr å bruke innsiden når det går galt for noen, Andre Eide hadde i utgangspunktet ikke noen bra startposisjon i innledende heat men utnyttet en krasjsituasjon elegant og kom opp på en sjetteplass som han forøvrig holt til mål.

Vi har ikke vært flinke til å oppdatere denne siden i det siste, det har vært virusproblemer og lite tid som er årsaken. Siden Bergen har vi vært på Varna og kjørt Giga Cup uten at det gikk så veldig bra . Vetle hadde en finurlig feil som ble oppdaget for sent til å bøte på en dårlig aks til han å være.Selve finalen gikk greitt ,men det er vanskelig å komme opp i et så bra felt som det var i Moss.

Når er det Klepp som står for tur til helgen, dette blir et annerledes løp idet vi ikke tidligere har deltatt i Norges Cupen. Men vi skal i alle fall være med å fighte om plasseringer. Det er meldt regn og det kan bli gøy på flere måter, testing på Klepp har vist at slitte regndekk ofte er raskere enn nye. Slik var det også med Vega regndekk på Reve.

September

Norgescupfinalen på Klepp ble en stor opptur for TKR. I miniklassen fikk vi 1, 2 og 11 plass av 24 deltakere. I micro var den store overraskelsen Allan Rasmussen som tok pusten fra noen og enhver helt til det i finalen gikk såpass over grensa at det bar ut av banen, men for en oppvisning han laget. I Yamahaklassen var det gledelig at det også lykkes for Jørgen etter mye motgang. Det så en stund ut til å gå svært dårlig idet han ble involvert i en stygg krasj i første heat på lørdagen. Men så snudde lykken og Jørgen klemte til med en 5.plass og en 6.plass. Ronny jobbet med å holde fokus og det ga uttelling til slutt da han kjørte fra 24 plass til 11.plass i mål. Men uten å skryte av mine egne poder, de er nærmest helt suverene på Reve, det kjekke var at Adrian var vinneren denne gangen.

Trøgstad ble ny seier til TKR teamet, nok en gang var Adrian suveren. Vetle ble avkjørt i innledende heat men viste etter å ha kommet inn på banen hvem som ikke gir opp. Han kjørte innover halve feltet og satt ny banerekord i det innledende heatet. I finalen ble han nummer 6 i mål. Hva det blir til slutt vet vi ikke, men det kan være at det blir en 5plass p.g.a. en utelukkelse. Ronny kjørte også meget bra i finalen og kjørte seg opp 10 plasser til en 22plass. Allan som kjører i micro kjørte som vanlig bra og kom på en 11plass. Hvor bra vi presterer vil vi kunne vise alle interesserte den 11oktober på Reve . Still opp og se topp motorsport på kartbanen den dagen.

Oktober

Da er det bare 4 dager til det er supertrening på Reve. Været ser ut til å bli regn og det blir i så fall det første denne sesongen på det føret. Sist lørdag fikk vi trent litt på vått føre og det var gøy. Jeg har nettopp sendt forespørsel til noen leverandører på utstyr til neste år, og tro det eller ei ingen har reagert. Dette betyr kanskje at vi må importere det vi har lyst på selv ?

 

November

Så er vi allerede i november og tro det eller ei ----- det var masse folk på Reve for å trene i dag. Til en forandring så var det klassen Yamaha og oppover som dominerte. Vi venter med spenning til vi får de nye kartene, men kan vel røpe at vi allerede er i rute. Adrian gjennomførte ca 100 runder i dag på vått føre. Han var både raskest i sin klasse og var ikke utenfor banekanten en eneste gang. Banen var våt selv om det regnet minimalt . dette var en flott gjennomkjøring. I tillegg var det førere som akkurat skal i gang med datalogging og derfor behøvde litt hjelp. Dette blir svært gøy når sesongen dras i gang igjenn. Jeg registrerer på Norsk Karting sin side at det er heller tynt i ICA klassen og for den slags skyld er det heller ikke imponerende mange som vil kjøre ICA jun. Dette viser at vi har valgt rett klasse hvor det blir hardest å vinne og derfor gir størst status hos de som har øynene åpne.