Motorsport

 

 

06.12.2008

Det er økende etterspørsel etter noe mer moderne loggersystemer, men enn så lenge er det nedenstående (2.26.2 og 2.26.3 )som gjelder. Det er svært gammeldags i forhold til hvordan den virkelige verden utvikler seg, tiden for revidering er overmoden. Det er allikevel slik at en MÅ forholde seg til hva som er gjeldende regelverk og ikke hva en mener det burde være.

Det dukker stadig opp nye spennende instrumenter, ett av de nyeste tilskuddene er Tire Watch hvor en kan lese av dekktrykket på ett instrument montert på karten. Dette virket fristende men gjeldene reglement tillater ikke dette bruk i annt enn Superkart og KF1. Det betyr i klartekst at systemet er forbudt i de klasser vi kjører i Norge har en ikke lov å bruke dette hverken i løp eller trening. Det nemlig slik at karten skal være i henhold til aktuelt reglement også på trening. Teksten under er klippet direkte fra CIK reglement. Dette utstyret åpner også for å kunne få signalet sendt pr. telemetri ved at en forsterket utgave av kartmodellen brukes fra banedepot og en har bare giver/sender i hjulene.

2.26.2 – Telemetry

All telemetry systems are strictly forbidden, unless they

are prescribed by the organiser

2.26.3 – Data logging

This system, with or without a memory, may permit only

the reading of: the engine revs (by induction on the spark

plug HT cable), two indications of temperature, the speed

of one wheel, an X/Y accelerometre and lap times.

In KF1 and Superkart, this system is free providing that it

does not influence or modify the normal functioning of the

engine.

2.26.4 – Radio

Any radio communication system between any Driver on

the track and any other body is strictly forbidden.

 

 

 

20.01.2007

Bildet under viser litt hvordan vi har spesiallaget nylonklosser som setet hviler på, disse er også limt på med siliconlim som er relatift lett å bryte løst om en skulle ønske å flytte setet.

Vi starter testingen med to ekstrastag på hver side.

13.01.2007    Dagen har vært spesiell for meg , det er 5 måneder siden Adrian forlot oss og jeg var og ordnet på gravstedet før vi begynte skruingen . Effektiviteten er vel så som så , men vi kommer litt lenger for hver gang vi er i aktivitet.

 

06.01.2007    Vi fikk gjort litt i dag også , loggeren er nå ferdig oppkoplet. Bensinslangene er på plass, faktisk Zanardislanger. Det var skikkelig flott nå som loggeren ligger i gummipakning.

 

01.01.2007

Aim Motorsport sin nye løsning på plassering av logger og luftekanne for bensintanken. Med denne løsningen blir rattkåpa stødig samtidig som en ikke behøver å borre i kåpa.

 

30.12.2006

Vi har tatt en liten økt i dag også. Det var braketten til frontkåpe og holder til Aim E box som fikk oppmerksomhet etter at setet var ferdig montert. Legger ved et par bilder fra dagens jobbing.

 

 

 

Da er jobben igang med å montere de nye chassiene vi skal bruke i 2007.I hovedsak er det forhjulstillingen som er fornyet fra 2006. Spindlene er 25 mm mot 17mm i 2006. I tillegg er lagringen mye kraftigere. Vi starter å teste med  bare to lagre på bakaksel ,men muligens tvunget til å montere det siste lageret pga den stive fremvogna. Dette skal bli spennende, måtte det bare ikke bli mye snø utover våren.

 

 

Vi starter monteringen med å fjerne ett bakaksellager

 

 

 

 

 

 

 

 

25 mm framhjulspindel på 2007 modell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi jobber med små finesser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se på denne nye brosjyren av My Chron 4. Dobbelklikk på bildet.

Denne loggereren kan leveres i slutten av februar som laptimer og turteller. I mars kommer en egen downloadstick hvor en kan laste ned data fra over 30 kjøringer og ta med hjem til din PC eller holde seg inndørs med den bærbare. Først i andre halvdel av 2006 kommer ekspansjonsenheten som gjør at den kan sammelignes med Gold systemet.

Loggeren åpner en ny trend og får nå et modulbasert påbyggingssystem som tidligere var forbeholdt svært dyre loggersystemer. Nå kan en begynne med en rimelig laptimer og ende opp med en logger som ligger enten opp til det reglementet tillater eller det som er ønskelig for applikasjonen. Vi kommer til å bestille hjem en del loggere så fort de er leveringsklare. Så fort jeg har bekreftet levering vil det bli en introduksjon hvor utstyret vil bli presentert.

 

07.01.2005

AIM kommer med en ny logger som sannsynligvis blir introdusert på Autosportmessa i Birmingham til uka. Den har fått navnet My Chron 4 og er en videreutvikling av My Chron 3. Det er ett helt nytt display i en spennende design. Vi vil få ett av de først produserte instrumentene, men jeg er usikker på når til de er klar til å kommersielt å levere dette. Av erfaring fra tidligere introduksjoner så er det alltid en tidsavstand fra der de skulle vært levert til de faktisk kan leveres. Men det blir spennende å se hva slags mottakelse M4 får.

 

I dag har det vært kjørt intensive tester i dynobenken og vi har bl. annet testet lengder på eksosstusser samt klaring mellom svinghjul og stator på tenningsanlegget. Det som imponerer er hvor tydelige resultatene er, det betyr at det er lett å se hva slags utslag vi får. Det neste er at vi skal montere inn eksotempsensor i vår testeksosanlegg og rigge opp en regulerbar vifte. Der er også kjøpt inn et instrument hvor data for aktell luft blir matet inn sammen med de datene vi genererer i dynobenken. Dette måleinstrumentet fikk vi tak i i England hos en spesialleverandør på værdata. Dette er like gøy som å kjøre så vi får bare håpe at det hele kanommsettes i praksis når våren kommer. Jeg ser vel for meg at det nærmest må forfattes et hefte hvor tolkningene og praktiske innstillinger blir lagret sammen med aktuelle dynocharts blir lagret.

Priser dynotesting av din motor :

 

 

 

 

 

mva

 

Yamaha

Dynochart motor

 

pris

 kr 1 500,00

 kr    375,00

 kr 1 875,00

 

Inkludert justering av forgasser

 

 

 kr 3 000,00

 kr    750,00

 kr 3 750,00

 

Spesifikke oppdrag

 

Pr time

 kr    600,00

 kr    150,00

 kr    750,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Micro / Mini

Dynochart motor

 

pris

 kr 1 500,00

 kr    375,00

 kr 1 875,00

 

Inkludert justering av forgasser

 

 

 kr 3 000,00

 kr    750,00

 kr 3 750,00

 

Spesifikke oppdrag

 

Pr time

 kr    650,00

 kr    162,50

 kr    812,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre

 

 

Pr time

 kr    600,00

 kr    150,00

 kr    750,00

 

Siste nyhet hos Aim Motorsport er at vi har anskaffet oss et dynamometer for test av motorer. Første test var svært overbevisende og forståelsen av hva som hvirkelig betyr noe ble satt på prøve. Vi brukte mindre enn to timer på å finne 0,5 HP og ca 4 NM ( dividert på aktuell gearing ) i dreiemoment. Se rapport under :

31.08.05

Det nærmer seg det siste løpet i årets Sør Vest Cup og vi er på full fart inn i den noe mørkere årstiden. I Haugesund fikk vi bekreftet at det for neste år blir betydelig flere Yamahaførere siden mange konverterer fra ICA jun. til Yamaha. Dette viser at det å satse på internasjonale klasser innebærer et økonomisk løft de fleste ikke er villige til å ta. Realiteten er at sportslig suksess blir det bare av at mange kjører med likt utstyr og med minst mulig økonomiske barrierer. Jeg har tidligere tatt til orde for at vi kunne oppgradert de aller beste til internasjonale klasser og at disse da fikk økonomisk støtte fra NBF til å kjøre internasjonalt.

Eksempel : De to beste førerene i Mini fikk muligheten til internasjonal satsing hvert år. Dette ville bety at en ville ha et landslag med 6 førere.

02/4-05

I dag har vært nesten som å ha husarrest. det er bare 14 dager til første løp på Klepp og banen er okkupert av biler og det er ikke gokartkjøring. På den annen side er det en flott anledning til å se over utstyret samt å studere regelverk og endringer i det. Vi har bl. annet montert transponderene bak setet slik som reglene tilsier. Her har vi kjøpt inn noen både flotte og praktiske holderbokser som er blitt svært populære i England.

!7/2-05

Vi beklager feilen som forårsaket at denne delen av siden er utradert.. Men for oss blir den viktigste hendelsen de første dagene at Vetle får Zanardi karten på førstkommende mandag. Dette prosjektet har store forventninger til. Vi får bare håpe at det blir anledning til å komme i gang med testingen så fort været tillater det. Det er tross alt bare 8 uker til det første løpet skal kjøres.

Det har også vært årsmøte i Klepp Motorsport i kveld , men vi var desverre forhindret fra å være der. Det blir spennende å høre hva som ble bestemt vedr. ny asfalt. Og det er slik at eksisterende asfalt er fra våren 1986 og er av den grunn både slitt og er i ferd med å nærme seg det stadiet der det regner tvers i gjennom dekket og følgelig kan forvitringen gå fort hvis været blir vått og grått.

20/2-05

Treningen i går ble den første på lenge hvor vi fikk kjøre på tørr bane, men i så kaldt vær og med gamle dekk oppnår en ikke akkurat de beste tidene. Det mest positive var når Joar Andre Obrestad testet Ronny`s fjorårskart så var han konkuransedyktig med en gang. Dette viser også at dette chassiet er et svært bra valg i Yamahaklassen. Det var også et par Minikarter og kjørte. Nærmere bestemt Allan Rasmussen og Espen Liseth. Etter innkjøring av motor viste Allan at han kan virkelig kjøre fort, dette blir skikkelig gøy å se når sesongen er i gang.

23/2-05

Zanardikarten er nå på det nærmeste komplett montert. Her var det masse små flotte finesser, vi får bare håpe at den er like bra å kjøre som den ser ut. Jeg legger ved noen bilder for de som er interesserte.